maanantai 10. helmikuuta 2014

3000km viikonlopun aikana

Ai-Ais leirin aamu aurinkoa
Hellurei taas!

Reissusta kotiuduttu! Tai no tultiin ja eilen illalla kämpille. Meijän piti siis olla vielä tänään maanantaina reissun päällä, mut kappas Väinö (Wayne) oli unohtanu, et auto pitää viedä maanantai aamuna huoltoon. Kämpillä ollaa ja vieläkin taitaa väsyttää! Tytöt puhu, et olis 3000km ajettu viikonlopun aikana! Kyl peppu kiittää, mut jopa omaks ylläykseks sain nukuttua autossa yllättävän hyvin :)

Perjantain aamuna kello soi siis 3:30 ja lähtö olikii jo neljältä! Koko päivä huristeltiin kohti Fish River Kanionia, joka on etelä Namibiassa. Maisemat oli matkallakin tosi upeet! Tiet on täälä hyvässä kunnossa, saa ajaa paikkapaikoin jopa 120km/h. Ite ajaminen on varmasti hiton tylsää, koska tiet ovat monta kymmentä kilometriä pelkkää suoraa, jolloin vähän taas ehkä kääntyy. Suoraa tietä jatkui usein horisonttiin asti, jolloin välillä näytti siltä, kuin tulisi maailman reuna vastaan :D Mun matkapahoinvoinnin takia ei haitannu yhtää, että ei kurvitellu tie! Varmaan siks pystyin nukkuakin autossa :)
Väinön olan yli! Silmän kantamattomiin asfalttia!

Oltiin perillä leirintä-alueella iltapäivästä. Upee paikka! Vuorten välissä paikka nimeltä Ai-Ais. Kasattiin oma teltta ja nauretttiin saksalaisille, joil oli vähä ongelmia siinä. Ei ollu tyttöset kauheesti telttaillu! :)
Majoituspaikka on tunnettu kuumista lähteistään! En uskaltautunu uimaan, kun oli niin kuuma ilma, ja lähteetkin olivat vain kuumia! Lähinnä olis kaivannu jääkylmää lähdettä!

65 asteinen kuuma lähde!

Oltii sovittu, että mennään kattomaan auringonlasku ja nousu kanionille, kun se on sielä kuulemma tosi upea! Kaikilla oli kamala nälkä ja ruokaa oli pakko saada. Väinö alko väsäämää meille pastaa ja jauhelihakastiketta! Kun ruoka oli valmista, nii herra ite hävis johonkin eikä jääny meijän kanssa syömää. Siinä sit syötiin ja aikakin kulu melko nopiaa, eikä Väinöö näkyny missää. Todettii sit, et auringon lasku tais mennä jo ja lähettiin ettimään Väinöö. Kaikki oli vähän pettyneitä, mut oli pakko nauraa kun löydettiin herra baaritiskin luota juomasta rommikolaa! Sovittiin, että aamulla kyllä mennään kattomaan sitä auringonnousua! Väinö oli vaan et selvä selvä tottakai.  Lähettiin sit porukalla tutkimaan leirintäaluetta ja jätettiin pikku hiprakassa oleva Väinö baaritiskille. Melko aikasin kömmittiin telttoihin nukkumaan, kun kello soi taas neljältä, et ehditään sinne kanionille ajaa ennen aurinkonnousua :) Oli kiva makoilla teltassa ja nukahtaa tähtitaivasta katellessa, kun ei siis ollenkaan laitettu päällimmäistä kangasta kuumuuden takia. Joskus yhdentoista aikaan telttojen ulkopuolelta kuului ääntä, ja ei... kyseessä ei ollut paviaani varkaissa, mitä leirintä-alueella oli paljon, vaan ravintolan tarjoilija tuli pyytämään meitä hakemaan Väinö pois, sillä se oli sammunu tiskin alle! Voi morjens! Ite käänsin kylkeä. Kello soi neljältä ja kaikki pomppas reippaana ylös. Mentiin autolle, jossa Väinö nukku. Jumpe se oli ihan kännissä vieläkin, eikä haluttu sitä kyllä ajamaan laittaa! Nii kömmittiin sit takaisin nukkumaan. Missattiin sitte toistamiseen se aurinko sielä kanioneilla. Aamulla meno näytti vähä paremmalta ja lähettiin ajelemaan kohti kanionia.
Kyl oli upeet maisemat huhhu! Ei oo paljo muuta sanottavaa koko paikasta. Kuvistakaan ei käsitä, kuinka iso paikka se oikeesti oli!

Fish River Canyon

Viivyttiin reilu tunti, jonka jälkeen lähettiin Sossusvlein dyynejä! Koko loppu päivä kuluiki autossa. Phyi. Illalla oltiin jo pimeän aikaan Hammersteinin leirintä-alueella, ja Väinö oli sitä mieltä, et se ei meitä telttoja laita kasaamaan vaan me yövytään ens yö bungaloweissa! Meijät jo kerran käännytettiin vastaanotolla,  että huoneita ei ole, mut Väinö hommas meille silti ne! Ooteltiin pihalla pimeessä auton luona. Olin selkä vastaanottoa päin ja kuulin askeleita, et jee Väinö tulee. No ei ollu Väinö, vaan antilooppi nimeltä Daisy! Pomppasin varmaan metrin ilmaan ja vähän taisin huutaakkin ja juosta autoon karkuun :D Daisy asuu leirintä-alueella ja taisi sielä muitakin eläimiä vapaana kulkea. Hurjaa :D Päästiin sänkyihi nukkumaan neljäks tunniks, koska kello soi taas neljältä,  et nyt ei missata sitä auringonnousua! Kukaan ei ollu kännissä eikä krapulassa aamulla, joten pistettiin kamat kasaan ja suunnattiin autolle. No kolmas kerta todensanoo auringonnousun kanssa :D autosta oli toinen eturengas puhki! Onneks oli vararengas ja äkkiä se vaihdettiin Väinön ja Tian kans ku hienohelmat katto vierestä :) Ja tosiaan! Ehdittiin Sossulsveihin näkemään auringonnousu!
Heti sen jälkeen köröteltiin dyynien seassa kohti yhtä tiettyä dyyniä, jolle usein ihmiset kiipeävät. Dyyni numero 45 :) Paras oli kiivetä paljain jaloin! Oli nii hienoa hiekkaa, et sitä löytyy varmaan vieläki shortsien taskuista! Hiki valu ku ylös oli päästy. Mut oli sen arvosta! Wautsi wau mitkä näkymät!

Näyttää pieneltä toi hiekkakakku :)
Ton dyynin jälkeen mentiin vielä kurkkaamaan deadvlei eli "kuollut dyyni". Kivalla safariautolla ajeltiin pikkumatka ja loput käveltiin. Keskellä dyynejä oli autiota "lättänää" maata mihin ei hiekka ollenkaa siirtynyt. Sossusvleihin dyynien jälkeen ajettiin takasin leirintä-alueelle hakemaan tavarat ja startattiin kohti Windhoekia. Taidettiin olla eilen ilta yhdeksän jälkeen kämpillä. Kyllä oli mahtava reissu! Mun omat kuvat on vielä kamerassa ja laiskuuttani en oo jaksanu asian etee vielä mitää tehä, joten tää postaus nyt näin vähäsil fotoil :)

Tänää ollaa nukuttu pitkään ja käyty shoppailemassa! Löysin itelleni laukun :P Kotimatkalla poliisi pysäytti meijän taksin :D sai kuski sakkoja kun ei ollu rekisteriotetta tjs! Poliisi vaan hymyili meille ja naureskeli.

Halpa reissu kuskille
Saatiin just tietää et lähetäänki seuraavalle reissulle jo torstai aamuna! Koska Viktorian putouksille lähtevä bussi lähtee lauantaina ja ei ehditä siihen muuten. Töitä ehitään siis täl viikolla tekemään huimat kaks päivää.. seuraava reissu on hieman yli viikon! Saa nähä kuinka puutunu perse silloin on! :D

Hui kauhee! Ens viikolla ollaan puolessa välissä koko reissua! Jännää :) Lupaan keskittyä siihen mitä tulin tänne tekemäänki, eli harjotteluun, kunhan vaan takasin seuraavalta reissulta päässään..nii ja ku saksalaisten läksiäiset on vietetty ;D

Tällästä tällä kertaa :) Hurja väsy nii ei jaksa paljoa kirjotella. Suihku kutsuu ja huomenna aamulla tas reippaana sairaalalle ja ilmeisesti leikkuriin pällistelemää:)